Nov 12, 2011

Dialog Di Antara Adik Ipar Tony Blair Dengan Anaknya Mengenai Islam...



Pagi itu saya memulakan dialog dengan anak-anak di dapur sewaktu sarapan pagi.

Kata saya, ‘anak-anak, emak ada satu berita nak di sampaikan emak memilih untuk menjadi Muslim’...

Alexandra dan Holly saling berpandangan. Beberapa saat kemudian Alexandra bersuara, ‘Sebelum itu kami ada beberapa soalan. Adakah ini, bermakna emak tidak boleh minum arak lagi?

‘Betul,’ saya menjawab. Mengejutkan kerana anak-anak langsung bersorak spontan ‘YEEAHH!’ kemudian mereka menyambung satu pertanyaan lagi, ‘Adakah emak akan berhenti merokok?’

Untuk soalan itu saya terpaksa menerangkan dari sudut Islam dan logic agar anak-anak boleh menerimanya. ‘Merokok tidak di larang  di dalam Islam tetapi ia adalah berbahaya untuk kesihatan. Bagi emak, merokok adalah perkara biasa. Emak tidak akan berhenti merokok buat masa ini’...

Akhirnya satu soalan yang menyebabkan saya tersentak seketika. Saya tidak pernah terfikir apa yang anak-anak fikirkan tentang penampilan emak mereka selama ini...

Mereka bertanya, ‘Selepas ini, adakah emak masih boleh dedahkan payu dara untuk orang tengok seperti sekarang?’

‘Apaaaa??’ hanya kata-kata itu yang terkeluar dari mulut saya. Nampaknya anak-anak malu melihat emak mereka memakai kemeja T ketat yang mendedahkan bahagian dada hingga menampakkan lurah payu dara...

Untuk soalan itu saya menjelaskan kepada anak-anak saya, ‘Islam melarang orang perempuan mendedahkan bahagian tertentu pada badan mereka kerana ia adalah aurat. Ia termasuklah bahagian dada. Emak janji tidak akan dedahkan lagi bahagian dada emak dan memakai baju yang mempunyai potongab leher yang lebar hingga menampakkan lurah payu dara. Islam pun melarang perempuan menunjuk-nunjuk bahagian itu’...

‘Yeeaahhh!! Kami suka Islam!’ sambut anak-anak gembira dan terus keluar bermain.
Dan.... saya pun sukakkan Islam....

Di peti dari buku ; Akhirnya Ku Temui Cinta-Mu....

No comments:

Post a Comment