Nov 7, 2011

Kisah Aku Dengan Sebuah Lagu...


kisah ini terjadi apabila aku ini seorang yang suka 'bluetooth' lagu dengan kawan...
suka tukar-tukar lagu dengan kawan...
kadang-kadang suka buka berulang kali...

suatu hari, aku 'bluetooth' lagul-lagu yang best daripada handset kakak aku...
dalam masa yang sama aku tak dengar pun lagu yang aku 'bluetooth' tuh...
sebab sibuk dengan 'Sijil Pelajaran Malaysi' iaitu SPM....

kerja kuat betul aku masa tuh...
sebab nak dapat result gempak....
pagi ke petang...
petang ke malam...
malam ke tengah malam...
full dengan tuisyen bersama cikgu yang aku kasihi...

cikgu telah mencadangkan supaya kelas tuisyen di di rumah aku...
tetapi di sebabkan mak aku tinggal seorang sahaja di rumah...
then, buat keputusan untuk buat tuisyen dekat salah sebuah rumah sahabat aku...
kerana bilangan kami yang sedikit iaitu seramai 4 orang...
2 lelaki...
2 perempuan....

masa itu masing sibuk dengan latihan yang cikgu kami berikan...
kerana agak garang juga cikgu kami ini...
tetapi dia cool jerk...

tiba-tiba salah seorang dari sahabat aku...
wey, boring lah!
bukalah lagu baru best...
hilang tension sedikit nih...
kalau tak silap, masa itu tengah buat latihan 'Matematik Tambahan' or 'Fizik'...

so, aku pun buka lagu...
aku pun lupa lagu apa yang first sekali aku buka time tuh..
sahabat semua layan jerk lagu yang aku buka...

tiba-tiba lagu kedua mula di mainkan...
sahabat aku pun layan juga...
aku pun layan sekali...

aku pun tak tahu tajuk lagu tuh...
main buka jerk...
sahabat aku cakap....
wey, alep best juga lagu dia nih....
lagu apa ni??
aku pun dah tercengang...
entah lah...
aku pun tak tahu apa tajuk lagu nih...

semua pun dah layan lagu nih...
berulang-ulang kali juga aku mainkan lagu yang sama...
sampai aku sendiri tak tahu yang lagu tuh ada kat handset aku...

then, tuisyen pun dah habis...
masing-masing balik rumah...
sambil bawa motor aku pun berfikir dari mana ea kau dapat lagu tuh?
fikir punya fikir....
last-last baru dapat tahu...
yang aku ada lagu 'bluetooth' dari handset kakak aku...

malam pun semakin gelap...
aku search internet nak cari lirik lagu tuh...
then aku buka 'youtube'...
aku perhatikan lirik lagu tuh sedalam-dalamnya...
tiba-tiba aku menangis apabila menghayati lirik lagu tuh...

menangis macam seakan-akan budak kecil....
lama-lama aku pun mula berazam...
untuk mencari apa yang semua orang Islam mahupun orang kafir...
iaitu ketenangan jiwa dan mencari cinta yang kekal Abadi yang tidak ada titik noktah....
lalu aku di tarbiah oleh Pencipta sedikit demi sedikit...
sehingga aku mencapai apa yang aku nak....
aku berazam tidak akan terus berhenti....
malahan terus mencari cinta Allah S.W.T yang aku cintai dari segala-galanya tanpa ada titik noktah....

lagu yang aku maksudkan ialah Muhasabah Cinta dari Kumpulan Edcoustic...

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Back to Reff.



Wallahualam...

No comments:

Post a Comment